Kathmandu Press

प्रचण्ड र कानु सन्यालको एउटै हो त बाटो ? 

कमरेड प्रचण्डको आत्महन्ता–विमर्श सुनेपछि जोकोहीको मनभित्र यस्तो प्रश्न स्वाभाविक रूपमा उब्जन्छ, ‘आखिर, प्रचण्डको आङमा किन आत्महत्यारूपी देउता चढिरहेको छ ? के कारण उनी आत्महत्याको कहालीलाग्दो सुरुङतिर उन्मुख हुँदै छन् ?’
प्रचण्ड र कानु सन्यालको एउटै हो त बाटो ? 

काठमाडाैं, असाेज २१ : कुनै–कुनै बेला भावुक र मर्मस्पर्शी कुरा गर्न निकै सिपालु मानिन्छन्, कमरेड प्रचण्ड । केही दिनअघि उनले अत्यन्तै भावनात्मक कुरा बाँडचुँड गरे, जुन आत्महत्याजस्तो गम्भीर र संवेदनशील विषयमाथि थियो । उनले भने, ‘मैले कि त यत्ति नै रहेछ भनेर आफूले आफैँलाई सुसाइड गर्नुपर्‍यो । सबै सुसाइड नराम्रा मात्र हुँदैनन् है साथीहरू । मार्क्सका छोरी–ज्वाइँले सुसाइड गरेको कथा तपाईंहरूले पढ्नुभएकै होला ।’ 

कमरेड प्रचण्डको आत्महन्ता–विमर्श सुनेपछि जोकोहीको मनभित्र यस्तो प्रश्न स्वाभाविक रूपमा उब्जन्छ, ‘आखिर, प्रचण्डको आङमा किन आत्महत्यारूपी देउता चढिरहेको छ ? के कारण उनी आत्महत्याको कहालीलाग्दो सुरुङतिर उन्मुख हुँदै छन् ?’ निश्चय नै, यस्ता प्रश्नको अन्तस्करणमा पुग्नुअघि नक्सलबाडी विद्रोहका सूत्रधार कानु सान्यालको जीवन–कथा केलाउनु अति नै आवश्यक देखिन्छ । सन् ७० को दशकतिर सिंगो भारतभरि नै शक्तिशाली आँधीबेरी ल्याउने नक्सलबाडी सशस्त्र विद्रोहका नायक चारु मजुमदारपछिका दोस्रो बरीयताका नेता सन्यालले जीवनको आखिरी समयमा आत्महत्या रोजेको प्रसंगलाई यतिबेला सम्झिनु सान्दर्भिक होला ।

कानुले रोजेको त्यो बाटो 

Hardik ivf

प्रचण्डले माक्र्सको छोरी–ज्वाइँले आत्महत्या गरेका इतिहास उप्काएर ‘सबै आत्महत्या नाजायज हुँदैनन्’ भन्ने अनौठो भाष्य पेस गरे । तर हामी शताब्दी अघिका माक्र्सका छोरी–ज्वाइँसम्मै पुग्नैपर्दैन । हाम्रै छिमेक अर्थात् पूर्वी तराईको झापासँगै जोडिएको पश्चिम बंगालका होनहार कम्युनिस्ट नेता कानु सन्यालले आत्महत्या गरेको प्रसंगमा टेकेर नै प्रचण्डको भाष्यको धरातल पहिल्याउन सक्छौं । 

सिलिगुडीको एक मध्यम वर्गीय परिवारमा जन्मिएका सान्याल कलेजमा पढ्दै गरेकाताका निष्काशनमा परे । पश्चिम बंगालका तत्कालीन मुख्यमन्त्री डा. विधानचन्द्र रायविरुद्ध आवाज उठाएकै कारण उनी कलेजबाट निष्काशित हुनुपरेको थियो । कलेज पढ्दाताका नै चिनियाँ क्रान्तिको सघन प्रभावमा परेका उनले निष्काशनपछि कम्युनिस्ट विचारलाई रोजे र आदिवासी समुदायबीच काम गर्ने संकल्प लिए । सोही क्रममा उनको भेट भयो, जांगल सन्थालसँग । जुन समय सन्थाल आदिवासी समुदायबीच कम्युनिस्ट विचारलाई प्रवाहित तुल्याउँदै थिए । 

सन् १९६७ मा पश्चिम बंगालमा वामपन्थीको नेतृत्वमा सरकार बन्यो । त्यतिबेला सन्याल मार्क्सवादी कम्युनिस्ट पार्टीको दार्जिलिङ जिल्लाको सचिवालय सदस्य थिए भने सन्थालचाहिँ सिलिगुडी इलाका कृषक समितिको अध्यक्ष । सोही बेला सिलिगुडी इलाकाको किसान सम्मेलन भयो र उक्त सम्मेलनले जमिनदारले वर्षौंदेखि कब्जा जमाउँदै आएको जमिन खोस्ने नीति पारित गर्‍यो । जमिनदारहरू सहज रूपमा आफ्नो जमिन किसानलाई सुम्पिन तयार नदेखिएपछि किसानले हतियारधारी दस्ता निर्माण गरे र आफूलाई सशस्त्र विद्रोहतिर मोडे । नक्सलबाडी इलाकामा हतियार बोकेका किसान र प्रहरीबीच चर्को भीडन्त हुन थाल्यो । सोही क्रममा केही किसान र केही प्रहरी मारिए । इतिहासमा दर्ज नक्सलबाडी आन्दोलनको नेतृत्व गरेका सन्याल त्यसपछि भारतको राष्ट्रिय राजनीतिमा एक चर्चित विद्रोहीका रूपमा चिनिन पुगे । 

नक्सलबाडी किसान विद्रोह हुनुभन्दा केहीअघि मात्र चारु मजुमदारसँग गठबन्धन भएको थियो, सन्यालको । दुवैको एउटै मत बन्यो, चिनियाँ क्रान्तिकै शैली अपनाए मात्र भारतीय जनतालाई मुक्ति दिलाउन सकिन्छ । नक्सलबाडी आन्दोलन ५२ दिनसम्म चर्किएपछि वाममोर्चा सरकारले हस्तक्षेप गर्‍यो र चारु मजुमदार, जांगल सन्थाललगायत ५२ विद्रोही गिरफ्तारीमा परे । सन्याल भने प्रहरीको घेराबन्दी तोडेर उम्किन सफल भए । वाममोर्चा सरकारले तीव्र खोजतलास गरेपछि सन्याल चीन पुगे र केही समय गुरिल्ला तालिम पनि लिए । पछि भारत आएपछि उनले कम्युनिस्ट आन्दोलनलाई अघि बढाउन नागभूषण पटनायक, चौधरी तेजेश्वर राव, कोला वेंकैया लगायतसँगको छलफललाई घनीभूत तुल्याए । 

सन्याल चीनबाट फर्किंदासम्म नक्सलबाडी आन्दोलन नौलो भुमरी सिर्जना गरेर स्थगित भइसकेको थियो । मानौं, बालुवै–बालुवाको बगरमा केही समय भुमरी आएजस्तो । केवल क्षणिक । नक्सलबाडी किसान विद्रोहको बाछिटाले भने भारतका अरू भूभागलाई रुझाइसकेको थियो– बंगालकै बल्लभपुर, गोपीडेबरा, वीरभूम, आन्ध्रप्रदेशको श्रीकाकुलमसम्मै । त्यही समय सन्यालले कम्युनिस्ट आन्दोलनलाई नयाँ शिराबाट अघि बढाउन खोजिरहेका थिए । प्रहरीको गिरफ्तारीमा परेका चारु मजुमदारको कोलकातास्थित लालबजार प्रहरी हिरासतमा प्राणान्त भयो । सन् ८० को दशकतिर अधिक मदिरा सेवन गर्न थालेका जांगल सन्थालको पछिल्लो समय प्रहरी मुठभेडमा मृत्यु भयो । र, निकै पछि अर्थात् वृद्धवस्थाका दिन झेलिरहेका सन्यालले भने २३ मार्च २०१० मा आत्महत्याको कठोर निर्णयबीच आफूलाई उभ्याउन पुगे ।  

क्रान्तिप्रति अत्यन्तै लालायित सन्यालले तत्कालीन नेकपा (माओवादी) का अध्यक्ष प्रचण्डसँग आफ्नो कुराकानी हुने स्वीकारेका थिए । आत्महत्या गर्नुभन्दा दुई वर्षअघि सन् २००८ मा ‘दैनिक भाष्कर’ का पत्रकार प्रकाश दुवेसँगको साक्षात्कारमा उनले भनेका थिए, ‘मलाई प्रचण्डको कार्यशैलीप्रति सन्देह छ ।’ 

चारु, कानु, जांगललगायतको नेतृत्वमा ६० को उत्तरार्द्ध दशकतिर पूर्वोत्तर भारतमा चम्किएको किसान विद्रोहले क्रान्तिको झिल्का उत्पन्न गराए पनि लामो समयसम्म त्यो झिल्का बल्न सकेन । तर पछिल्लो समय फेरि मूलतः आदिवासी बाहुल्य छत्तीसगढ लगायत केही भारतीय प्रान्तमा नक्सलबाडी विद्रोहकै शैलीमा भारतीय माओवादीले विद्रोह प्रारम्भ गरे । माओवादी विद्रोहीले जनयुद्धका नाममा हत्या र हिंसाको राजनीतिलाई प्रश्रय दिएकोप्रति सन्यालको असहमति थियो, जुन कुरालाई उनले ‘गलत’ संज्ञा दिएका थिए । 

प्रचण्डः असफल नायक

जनयुद्धकालीन समयमा प्रचण्डको चुम्बकीय आकर्षण अत्यन्तै प्रभावकारी थियो । युद्धको मैदानमा भिडिरहेका र युद्ध नचाहनेहरू दुवैबीच । युद्धमा मोर्चाबद्ध भएकालाई त प्रचण्डको चुम्बकीय व्यक्तित्वले आकर्षित तुल्याउनु स्वाभाविकै थियो । युद्धप्रति असम्बद्धलाई पनि उनको क्रान्तिकारी व्यक्तित्व र छविले लोभ्याएको थियो । उनको चुम्बकीय आकर्षणको निरन्तरता २०६२÷०६३ को जनआन्दोलन, संविधानसभाको पहिलो निर्वाचन, उनकै नेतृत्वमा गठित प्रथम सरकारको समयसम्मै रह्यो । त्यसयताका दिनमा भने उनीमा अन्तरनिहीत चुम्बकीय क्षमतामा क्रमशः ह्रास आउँदै जान थाल्यो । भनिन्छ, अधिकांश चुम्बक फलाम र निकेलहरूमा कृत्रिम तरिकाले चुम्बकीय तत्व राखेर बनाइन्छ । तर त्यस्ता चुम्बकको आयु लामो हुँदैन । प्राकृतिक रूपका चुम्बकको आयु भने दीर्घ हुन्छ । साँच्चै, पछिल्लो अवधि प्रचण्डको चुम्बकीय क्षमता कृत्रिम साबित हुँदैछ र त्यो अब एउटा सामान्य पत्थरको आकर्षणभन्दा धेरै कम देखिँदै गएको छ । किनभने, जनयुद्धभन्दा पूर्ववर्ती समयदेखि नै उनको पथमा डोरिँदै आएका योद्धा÷सहयोद्धा सबै लाखापाखा लागिसकेका छन्, उनलाई नमस्कार गरेर आ–आफ्नो गन्तव्य पहिल्याइसकेका छन् । यति ठूलो विग्रह, सहयोद्धा–विछोड र फाटो त नेपालको कुनै पनि राजनीतिक दलमा सायदै आए होलान् । त्यसका शीर्ष पात्रले झेले होलान् । 

निःसन्देह, विद्रोही माओवादी शान्ति प्रक्रियामा आउँदा नेपाली राजनीतिको नाभिकणमा केवल प्रचण्ड, डा. बाबुराम भट्टराई र रामबहादुर थापा ‘बादल’ लगायत पात्र थिए । यिनीहरूका प्रभावकारिता कुनै मिथकमा उल्लिखित साहसी, निष्ठावान र अद्भुत पात्रभन्दा कम थिएन । अझ, यिनीहरूका हरेक अभिव्यक्ति र व्यवहार–शैलीले आम जनतामा बेग्लै प्रभाव छाडेको थियो । यी तीनैजना नेताले आफूहरू सत्ताको चालबाजीमा नफस्ने र जनताको सेवामा जुट्ने अठोट मात्र व्यक्त गरेका थिएनन्, ठट्टामजाक नै किन नहोस्, त्यतिबेलै भनेका थिए, ‘हामी गान्धी बन्न चाहन्छौं ।’ तथापि, दुई किनारझैँ अलग थियो, गान्धी र प्रचण्डले हिँडेका बाटो । जुन व्यवहारमा कहिल्यै लागू हुन सक्दैनथ्यो र जुन कुरा समय क्रममा पूर्णतः साबित पनि भइसकेको छ ।

यद्यपि, बितेको डेढ दशकको समीक्षा गर्ने हो भने प्रचण्डले आफ्नै व्यवहार र कार्यशैलीमार्फत आफ्नो झाँगिदो ‘नायकत्व’ माथि पल–प्रतिपल कैंची चलाउँदै आए । जनयुद्धका ऊर्जावान वर्षका साथै शान्ति प्रक्रियापछिका केही वर्षसम्म उनको नायकत्व नेपाली समाजका लागि स्वीकार्य नै देखियो । पछिल्लो समय भने उनी वैचारिक र आदर्शमुखी राजनीतिको शिखरबाट क्रमशः फेदीतिर उन्मुख हुँदै गए, मूल्यहरूका धरातलबाट भासिँदै गए, तीव्र भावना, उदासीनता र विरोधाभासको मौलाउँदो काँढेघारीमा अल्झिँदै गए । आज प्रचण्ड आफ्नो विगतको सान, साख र समृद्ध हिँडाइको बचाउमा उत्रिनुका साथै अरूका आँखामा धुलो हाल्ने प्रयत्नमै मग्न देखिनुमा यिनै पक्ष कारक तत्त्वका रूपमा रहेका छन् भन्नु पक्कै अन्यथा नहोला । 

नेपाली राजनीतिमा हतास वा आत्ममुग्ध राजनीतिलाई पछ्याउने पात्र बग्रेल्ती छन् । प्रचण्डको राजनीतिक आरोह–अवरोहलाई केलाउने हो भने उनले सुरुदेखि अहिलेसम्म हतास र आत्ममुग्ध राजनीतिको बाटो मात्र अँगाल्दै आएको प्रस्टै देखिन्छ । आखिर, यो बाटोको हिँडाइले उनलाई कुन गन्तव्यमा पुर्‍याउला ? 

आत्महत्या : अस्तित्वसम्बन्धी संकट

हरेक आत्महत्या एक दुःखद परिघटना हो । निराशा, हतास र कमजोर मनस्थितिबीच बाँचिरहेका मानिस आत्महत्याको गोरेटो रोज्न बाध्य देखिँदै आएका छन् । कतिपयले शारीरिक अस्वस्थताबाट मुक्ति पाउन आत्महत्या रोज्लान् भने कतिपयले मानसिक तनाव र संकटसँग जुध्ने शक्ति क्षीण हुँदै गएपछि आत्महत्याको सरल बाटो अपनाउँछन् । तर, जुन व्यक्तिले आत्महत्या रोज्छन्, उसको भौतिक अस्तित्वले मुक्ति त पाउला, तर त्यसले समाज र परिवारभित्र निम्त्याउने भयावह र त्रासद परिदृश्यको परिकल्पना नै गर्न कठिन हुन्छ । 

निश्चय नै, मानसिक तनाव, व्यग्रता र छटपटीमा डुबेका मानिसले जिजीविषाको सुनौलो क्षितिज पहिल्याउन सक्दैनन् र अन्ततः उनीहरू आत्महत्याको सरल मार्ग अपनाउन पुग्छन् । अतः मनोवैज्ञानिक भन्छन्– आत्महत्या एक अस्तित्वसम्बन्धी संकट पनि हो । विदेशी मुलुकमा आत्महत्या–प्रवृत्त व्यक्तिका लागि सरकारले नै हेल्पलाइनको व्यवस्था गरेको हुन्छ र त्यसले मानसिक तनावबाट गुज्रिएर आत्महत्या रोज्ने कैयौं व्यक्तिलाई जीवनको सार्थकता बुझ्ने अवसर मिल्छ । त्यस्ता व्यक्तिहरू आत्महत्याको डिलैनेर पुगेर पनि फर्कन सफल भएका छन् । के हामीकहाँ पनि त्यस्तो हेल्पलाइनको आवश्यकता देखिन थालेको हो अब ?

प्रकाशित मिति: ०९:५९ बजे, बिहीबार, असोज २१, २०७८
NTCNTC
Jaga shaktiJaga shakti
प्रतिक्रिया दिनुहोस्
थप समाचार
मैले चिनेका दमन दाइ
मैले चिनेका दमन दाइ
दशैंकाे भाग
दशैंकाे भाग
दसैं हिन्दुको कि नेपालीको?
दसैं हिन्दुको कि नेपालीको?